top of page

מהי פנסיה צוברת ופנסיה תקציבית?

פינת הייעוץ השבועית - מהי פנסיה צוברת ופנסיה תקציבית?


פנסיה צוברת – החלה בעקבות החלטת ממשלה בשנת 2000 בה הוחלט להפסיק ולצרף אנשים להסדר של פנסיה תקציבית ראו הסבר מטה) בעקבות הגירעונות של הקופות פנסיה הוותיקות. המושג צוברת משמעותו תשלום הפנסיה יעשה מצבירת הסכומים אשר הופקדו כולל הרווחים שהצטברו בקרן הפנסיה ובהתחשב במקדם המרה אצל חלק מהקופות/ביטוחים הרלוונטיים.


פנסיה צוברת - משולמת בעקבות הפקדות של העובד והמעסיק (או עצמאי) בקרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים, קופת גמל או ביטוח חיים לחסכון. במקרה של הפקדות עובד שכיר צבירת הסכומים בפוליסה ו/או הקופה נעשית על-ידי ניכוי סכום כסף ממשכורתו של העובד והפרשה מקבילה של כסף מצד המעסיק (נכון לשנת 2017 המינימום הוא 6% הפרשות עובד לתגמולים, 6.5% הפרשות מעסיק לתגמולים ו-6% הפרשות מעסיק לפיצויים). במקרה שמדובר בעובד עצמאי, צבירת הכספים נעשית באמצעות סכומים שהוא מפקיד בלבד (קופה לתגמולים) בקרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים, קופת גמל או ביטוח חיים לחסכון.


פנסיה תקציבית- היא פנסיה המשולמת לגמלאי מטעם המעסיק (לרוב מדינת ישראל, חברות ממשלתיות, משרדי ממשלה וארגונים גדולים), פנסיה תקציבית מחושבת כאחוז מסוים (שנקבע לפי מספר שנות העבודה של העובד אצל המעסיק) משכרו של העובד. החל משנת 2005 בפנסיה תקציבית צוברים העמיתים שני אחוזי (2%) זכות לפנסיה בכל שנת עבודה, וקצבת הפנסיה שיקבלו מחושבת על פי מכפלה של האחוזים שצברו כפול משכורת העמית בסמוך לפרישה או כפול המשכורת הממוצעת במשך תקופת הצבירה, והיא משולמת מתוך תקציב המעסיק (המדינה).


כמובן שיש יתרונות וחסרונות לכל סוג פנסיה ועל-כך נדון בהמשך, אך כבר קיום ניתן להגיד כי ככול שגיל האוכלוסייה מתבגר והפורשים והגמלאים חיים יותר ויותר שנים, לפנסיה התקציבית יתרון משמעותי לחוסך/פורש לאורך הזמן.



פנסיה צוברת ופנסיה תקציבית

bottom of page